Talířkování

Pro nejedlíky a špatné jedlíky je důležitá vlastní kontrola a autonomie v rozhodování kdy a co snedí. Je důležité vybrat v bytě místo (místa), kde mají talířek s dobrotami na vlastní dosah, kdy není potřeba, aby s námi dítě ohledně jídla muselo komunikovat.


Pro vytvoření vlastního talířku pamatujte na nasledující pravidla:

1. Začínejte s menším obsahem. Pokud dítěti na talířek dáte rovnou větší množství jídla je větší možnost, že si s jídlem bude akorát hrát nebo ho házet.

2. Nabízejte varianty. Nicméně ne více než 2-3. Čím více variant, tím větší možnost rozhodovací paralýzy pro dítě. 

3. Nabízejte jídlo odpovídající schopnostem jíst dítěte. Tedy dítěti, co neumí např.cucat, tam nedám bonbony, dítěti, co neumí kousat dávám křehčí potraviny (klidně sušenky, ale ne tvrdé piškoty).

4. Nabízejte jídlo, které více vydrží na vzduchu čerstvé. (Pokud na talíř dávám salám, dělám to ve chvíli, kdy dítě bude mít pravděpodobně hlad). Čerstvost je důležitá!
Nedojezené jídlo každý večer zlikvidujte. Děti si pamatují, co na talířku bylo.

5. Prezentace je důležitá! Mnoho rodičů na talířky dává potraviny nevzhledným způsobem a ještě je promíchává. Děti ale jedí očima! Dbejte proto na čistotu a organizaci. Rozhází dítě jednotlivá jídla? Ukliďte je zpět. Nenabízejte to, co byste sami nejedli.

6. Počítejte s nepořádkem! Pro sensorický kontakt je dotek důležitý a zároveň zásadní. Dítěti tedy nikdy nehubujte. Uklízení budete mít nad hlavu, ale situace nebude trvat věčně. Mějte trpělivost.

7. Nenabízejte jídla na barevných pomalovaných talířcích, to je akorát může rozrušovat a odvádět pozornost. Preferujte napřed plastové talířky, které se nerozbijí a zároveň na nich jídlo neulpívá jako je to u talířků papírových. Po čase můžete přejít na talířky dělené. Vhodný je například Twistshake talíř, který se prodává zároveň s víkem, které umožňuje potraviny na chvíli uchovat v ledniččce.

8. Pokud Vám dítě samo nabídne jídlo určitě jej přijměte. Ne ale více jak 1x-2x, pak pobídněte dítě zpět. Například takto: “Maminka už papala, teď Anička.”

9. Dělící talířky jsou skvělým způsobem jak představit i nová jídla. Dejte na ně dva druhy potravin, které dítě zná, plus do třetí sekce to nové. Neočekávejte, že si dítě jídlo hned vezme. Jídlo do třetí sekce můžete dávat mnohokrát, než si na něj díte zvykne. Vždy je dejte třeba 2x za sebou, pak pauza, pak to zase můžete zkusit apod.

10. Mějte na paměti, že rozjídání je dlouhodobý proces, který má etapy. Němějte vysoká očekávání. Talířkování funguje, ale je to pouze jeden z několika překrývajích způsobů v práci s dítětem.